Așa cum bine descrie publicația The Guardian, romanul „Muza” al lui Jessie Burton reprezintă dublul portret al creativității ascunse, pe de o parte, în Londra tulburătorilor ani 60, iar, pe de altă parte, al războiului civil din Spania, venite din partea unei scriitoare ce nu poate fi criticată pentru ambiția sa.
Seducător, captivant, cu o bogată paletă de personaje, locuri, idei și emoții, degajând un suspans bine dozat, Muza e un roman de neuitat despre aspirație și identitate, dragoste și obsesie, autenticitate și decepție. O poveste despre două tinere femei – o pictorița debutantă din anii ’30 în Spania și o imigrantă din Caraibe, dornică să ajungă scriitoare în Londra anilor ’60 – legate prin misterul din jurul unui tablou regăsit. (carturesti.ro)
În vara anului 1967, o tânără pe nume Odelle Bastien aplică pentru un job în cadrul institutului Skelton, o galerie discretă de lux, situată în districtul central londonez, St James. Odelle, ajunsă în urmă cu cinci ani în Londra din Trinidad, și-a amânat visul de a deveni o scriitoare publicată și, din necesitatea de a supraviețui, se angajează la un magazin de pantofi. Însă destinul lui Odelle se va schimba, în momentul în care, Marjorie Quick, co-directoarea excentrică a institutului Skelton, decide să o angajeze pentru un salariu săptămânal de 10 lire, iar prietena sa din copilărie și colega sa de apartament, Cynth, se va căsători și se va muta cu actualul ei soț. Entuziasmul simțit la noul job este eclipsat de singurătatea de acasă, însă situația se va îmbunătăți în momentul în care Odelle îl va întâlni pe Lawrie, iar începând din acest punct, va debuta prima poveste a romanului.
Cu toate acestea, povestea nu-i aparține lui Odelle, ea nu este decât cea care aduce principalele povești ale acestui roman în prim-plan, iar moștenirea lăsată lui Lawrie de către mama sa, un tablou superb, pictat în urmă cu aproximativ treizeci de ani reprezintă chiar subiectul romanului.
Autoarea evidențiază subtil discriminarea și rasismul din Londra anilor 60, însă romanul nu se concentrează pe acest subiect, el fiind doar una dintre modalitățile de a motiva decizia lui Marjorie Quick de a o alege pe Odelle spre a se confesa în anumite puncte ale romanului.
Povestea misterioasă a provenienței tabloului este treptat relatată într-o altă perioadă a romanului, ianuarie 1936 în sudul Spaniei. Olive Schloss, în vârstă de nouăsprezece ani se mută cu părinții ei într-o vilă de lângă satul Arazuelo, vânzătorul austriac de artă pe nume Harold și superba sa mamă, Sarah, a cărei moștenire a transformat-o într-o femeie foarte bogată. Aici, familia îi va cunoaște pe Isaac Robles și pe sora sa vitregă, Teresa, care nu pierd timpul și își oferă serviciile familiei Schloss. Teresa, în vârstă de doar șaisprezece ani, o consideră pe Olive un artist genial, privind cu admirație momentele acesteia de transfigurare din fața pânzei, iar Isaac, de asemenea artist, face propagandă politică și strânge fonduri pentru o revoluție al cărei debut este ignorat de familia Schloss.
Mi-a plăcut modul în care este descrisă atmosfera vilei din Spania și a împrejurimilor, în iarna anului 1936:
„Priveliștea ce se înfățișa privirii era o pantă de deal necultivată, care ducea în jos către un gard înalt de fier forjat și mai departe, acolo unde începea drumul din sat. A privit afară; tufe răzlețe și straturi de flori goale, trei portocali fără fructe. Tatăl spusese că aceste vile se construiau mereu în afara satelor, în apropierea terenurilor bine irigate și grase, unde în timpul verii, zicea el, se puteau bucura de crângurile de măslini și de florile de cireș, de grădinile pline de dama-de-noche și jacaranda, fântâni, huzur și fericire, fericire.”
Povestea mea preferată este ce a lui Olive Schloss, mi s-a părut frumos faptul că, odată cu mutarea în Spania, Olive începe să învețe ce înseamnă a trăi cu adevărat, se transformă în femeie și își definește stilul artistic. Deși simte lipsa părinților, tatăl mereu plecat și mama suferindă de o puternică depresie, Olive își trăiește viața cu intensitatea specifică tinereții, trăind fiecare experiență cu entuziasm și curiozitate. A fost o reală plăcere să descopăr modul în care Olive înflorește și se transformă într-o femeie puternică.
Odată cu acest roman, am descoperit motivul pentru care pictori celebri precum Francisco Camilo, Goya, Velázquez sau Zurbarán au fost fascinați de povestea martirelor Justa și Rufina. Ele sunt venerate ca sfinte în Biserica Catolică.
Justa și Rufina au fost două surori născute în orașul roman Hispalis, cunoscut astăzi ca Sevilla, în secolul al treilea î.Hr., ce proveneau dintr-o familie pioasă de religie creștină. Potrivit tradiției creștine, Justa și Rufina lucrau ca olari în orașul lor natal. În timpul persecuțiilor împotriva creștinilor sub împăratul roman Dioclețian, acestea au refuzat să facă vase pentru ritualurile păgâne.
Din cauza credinței lor, Justa și Rufina au fost arestate și supuse la torturi groaznice, pentru a renunța la creștinism. În urma torturilor, Justa a fost cea care a murit prima, iar corpul ei a fost aruncat într-o fântână. Rămasă în viața, Rufina a refuzat să renunțe la creștinism și a fost lăsata pradă leilor, într-un amfiteatru, dar aceștia nu au atacat-o. Se spune că Dioclețian, înfuriat de această întâmplare, a ordonat tăierea capului Rufinei și arderea corpului său.
Mi-a plăcut tare mult această carte și felicit, pe această cale, editura Humanitas pentru superba copertă care-mi înfrumusețează biblioteca, alături de celelalte volume ale colecției Raftul Denisei.
Puteți găsi cartea aici:
Varianta în limba engleză:
Despre autor
JESSIE BURTON s-a născut în 1982 la Londra și a studiat la Universitatea Oxford și la Școala Centrala de Dicție și Dramă, unde a jucat în piese precum „Casa Bernardei Alba”, „Othello” și „Macbeth”.
În Aprilie 2013, primul său roman, „Miniaturista”, a fost vândut în cadrul târgului de carte din Londra, într-o licitație cu 11 edituri. A fost publicat de editura Picador în UK și în Olanda în iulie 2014 și în Statele Unite în August 2014, urmând să fie tradusă și în alte țări, iar Radio 4 a difuzat romanul la celebra rubrică „Book at Bedtime” în luna iulie 2014. A doua sa carte, „Muza”, a fost publicată în 2016 și s-a bucurat, ca și „Miniaturista”, de popularitate la nivel internațional.
În 2018, Jessie Burton a publicat primul său roman pentru copii, „The restless Girls”, urmat de „Medusa” în anul 2021.